Žite....
KOŠICE. Nakláňa sa dopravný podnik nad priepasťou nepreplatenia eurofondov a finančného kolapsu alebo je všetko v poriadku? Envirorezort na to už vyše týždňa neodpovedá.
Dopravnému podniku mesta Košice (DPMK) schválili koncom minulého roka z Operačného programu Životné prostredie (OP ŽP) takmer 3,6 milióna eur na nákup deviatich elektrobusov. Obstaral ich od firmy SOR Libchavy z portfólia finančnej skupiny J&T.
Kontrola: Splnené na 100 percent
Eurofondy získal podnik na projekt „Zníženie emisií znečisťujúcich látok z verejnej dopravy v Košiciach“. Podmienkou bolo, že elektrobusmi nahradí rovnaký počet autobusov s dieselovým pohonom.
Z ministerstva životného prostredia (MŽP) ako riadiaceho orgánu pre OP ŽP nám na vyžiadanie zaslali zoznam vyradených autobusov v DPMK.
Hovorkyňa envirorezortu Petra Stano Maťašovská k tomu uviedla, že Slovenská agentúra životného prostredia ako sprostredkovateľský orgán pre OP ŽP všetko skontrolovala.
„Na základe vykonanej kontroly na mieste a predloženej dokumentácie k záverečnej monitorovacej správe projektu možno konštatovať, že došlo na 100 percent k naplneniu merateľného ukazovateľa výsledku – počet autobusov verejnej mestskej dopravy, ktoré boli nahradené autobusmi na elektrický pohon (elektrobusmi),“ ubezpečila.
Prečo si nevšimli nezrovnalosti, nevysvetlili
My sme však v zozname našli aj autobus Karosa B 732.40 (evidenčné číslo 6289), ktorý podľa dopravného portálu imhd.sk od dodania v roku 1990 do roku 2008 slúžil ako vozidlo autoškoly a po generálnej oprave od roku 2009 ako sanitné vozidlo.
To znamená, že vo verejnej hromadnej doprave nepremával, takže nespĺňa povinné ukazovatele, ktoré boli podmienkou pridelenia eurofondov.
Z ministerstva už vyše týždňa na otázky neodpovedali. Po našej urgencii iba reagovali, že odpovede vypracúvajú.
„Vyžadujú si viac času,“ vysvetlila Stano Maťašovská.
Zatiaľ teda nie je známe, ako je možné, že si agentúra pri kontrole nič nevšimla. Ani to, či hrozí, že MŽP nepreplatí dopravnému podniku peniaze za nákup elektrobusov.
Nevyjadrilo sa ani mesto Košice ako 100-percentný akcionár dopravcu.
DPMK: Neboli porušené podmienky
Hovorkyňa DPMK Michaela Karaffová na konkrétne otázky k sanitnému autobusu takisto neodpovedala.
Chceli sme tiež vedieť, či by sa nedostal extrémne zadlžený podnik do existenčných problémov, keby mu takmer 3,6 milióna eur z eurofondov nepreplatili.
„Podmienkou realizácie projektu bolo nahradenie 9 dieselových autobusov elektrobusmi, čo bolo splnené a neboli porušené podmienky nenávratného finančného príspevku,“ uviedla.
Dodala, že vzhľadom na to nebude odpovedať na otázky „čo by bolo, keby“.
Nejazdili viac ako rok pred schválením projektu
V zozname sú aj ďalšie štyri autobusy, ktoré nepremávali v MHD už viac ako rok predtým, ako sa malo vďaka ich vyradeniu začať ochraňovať za eurofondy košické ovzdušie.
Ikarus 415.30 (5005) odstavili podľa imhd.sk v roku 2014 a vyradili v tomto roku.
Tri Karosy B941.1962 (3205, 3210 a 3212) odstavili aj vyradili podľa imhd.sk už v roku 2014.
MŽP pritom vyhlásilo výzvu na predkladanie projektov až 28. júla 2015.
Ani v prípade týchto štyroch vozidiel zatiaľ nevyrieklo ortieľ, či je v súlade s projektom, že sa v čase schvaľovania eurofondov už v MHD dávno nevyužívali.
DPMK je presvedčený, že bolo všetko v poriadku.
DPMK: Zápis o vyradení nie je vyradenie...
Karaffová potvrdila, že zápis o vyradení hmotného investičného majetku (HIM) v prípade troch autobusov zn. Karosa sa naozaj uskutočnil v roku 2014. Podľa nej to však nie je smerodajné, lebo ide len „o návrh na vyradenie z dôvodu aktuálneho technického stavu, ktorý je však možné zmeniť investovaním do opravy“.
Určujúcim dokladom je podľa nej až zápis o vyradení z karty HIM s dátumom 30. 6. 2016, teda po realizácii projektu na obstaranie elektrobusov.
Dodala, že karosy aj ikarus odstavili v roku 2014 z dôvodu vysokej investície do ich opráv. Nechali si ich však v rezerve kvôli výlukám električkovej dopravy pre začínajúce rekonštrukcie tratí.
„V prípade nutnosti by sme zainvestovali do ich opráv a zaradili ich do výpravy. Počas rekonštrukcií sme však nemuseli siahnuť do rezerv, teda použiť spomínané autobusy,“ doplnila hovorkyňa DPMK.