Aj v Košiciach sme mali raritu, slovenské autobusy Novoplan C-12. V DPMK boli 3, na Slovensku v tomto prevedení jazdili dva v Trnave, jeden v Spišskej Novej Vsi, a jeden bol plynový, asi férovo môžem napísať že ten je asi jediný ešte možno pojazdný. Okrem nich boli aj nejaké prímestské dvojdverové, myslím v Lučenci a ešte niekde. Jeden bol vyrobený aj v špeciálnom väzeňskom prevedení, mal by ešte existovať. Ano a jeden bol vyrobený ako letištný špeciál pre košické letisko. Myslím, že ešte existuje.
Síce boli Novoplany mnohými odsudzované, mnoho ľudí ani nevedelo prečo. Podľa mňa to boli skvelé autobusy, z pohľadu cestujúcich lepšie ako Karosa kvôli nižšej nastupnej hrane, a širším dverám, vodič mal uzavretú kabínu. Všetky tri košické vozy mali motor Liaz, aký môžeme nájsť v 900kových karosách, jeden mal 6 stupňovú manuálnu prevodovku z Ikarusu, tie ďalšie dva mali automatickú trojstupňovú prevodovku VOITH. Autobusy prakticky bezúdržbové, iba "naša" manuálna 5401 potrebovala trošku viac starostlivosti.
Moje asi najkrajšie obdobie "šotoušenia" zbehlo práve na jednom z nich, boli to krásne časy na zálohových službách s vozidlom 5401(manuálna prevodovka).
Do Košíc prišlo vozidlo v roku 1999, prvé roky svojho pôsobenia strávilo prevažne na linke číslo 36. Po 4 rokoch prešlo "generálkou" v SAO Levoča /a tí zbehlejší si už domyslia prečo práve tam/. Generálka vôbec generálkou nebola, vozidlo sa iba rozobralo a potom zložilo nazad, s tým že bočné lamináty nahradili plechy. Vypravovanie autobusu potom bolo tak povediac nepravidelné, neskôr bolo preradené do garáže v Šaci, neskôr bolo znova vrátené na Hornádsku do Košíc. Potom slúžil chvíľu ako dielenské vozidlo, neskôr bol upravený na cyklobus, ktorý nikdy neopustil garáž. Interiér bol nazad zložený, ale nikto v dielni neprihliadal na kvalitu roboty a tak sedačky boli uložené na šikmo, niektoré aj celkom zreteľne. V roku 2010 bol pridelené na zálohové služby, kde zotrval cca do roku 2012, jazdil s ním stabilne jeden vodič. Potom, do konca roku 2013 bolo vozidlo dispozičné, to znamená, malo jazdiť ako náhrada za pridelené vozidlá v prípade ich odstavenia. Pre svoju celkom atypickú prevodovku však vodiči odmietali s tym autobusom jazdiť, a tak sa von z garáže pozrelo len raz za dlhú dobu, keď jeho bývalý vodič robil služby s krátkym autobusom. Bol vyradený v decembri roku 2013, kedy po príchode SORiek skončilo prakticky všetko vysokopodlažné.
Takym charakteristickym znakom bolo, že počas dažďa do autobusu zatekalo hadam odvšadiaľ, ozaj bolo niekedy fajn rozprestrieť dáždnik. V zimách si zase zažil nejednu guľovačku, na jeseň zase naše gaštanové bitky
. Počas toho obodobia nam vykapal na mnohých zastávkach v Košiciach (aspoň čo si pamätám, tak Hodonínska, Kremnická, Dénešova, Važecká, Lingov, Sečovská(asi trikrat), Magistrát mesta Košice, Staroslovanská, a bolo by toho viaaacej./, ale vždy stačilo vymeniť poistku alebo klinové remene. Nič extra
5401 v obrazoch:
Okrem tohoto sme mali ešte ďalšie dva, 5501 a 5502. 5501 dojazdila v prakticky pôvodnom stave, jazdila spoľahlivo celý svoj "život", dojazdila na zálohových službách. Naposledy sa pozrela na slobodu 8.5.2014, kedy sa zúčastnila výstavy vozidiel na Hlavnej ulici vrámci dní mesta Košíc. Po skončení akcie sa uskutočnila ešte jedna jazda z Hlavnej do garáže, kde sa malá skupinka z veľkej skupinky šotoušov rozhodla previezť sa možno naposledy v živote Novoplanom. Tí ostatní uprednostnili čerstvo zrekonštrulovanú ŠDčku. Autobus v súčastnosti fyzicky ešte existuje, je odstavený v garáži na Hornádskej, a rozhoduje sa čo s ním bude. Mal o neho záujem jeden spolok, technické múzeum ale rovnako aj samotný DP. Ruky by som ale dolámal tomu, či to už bol šotouš alebo nejaký dobrosrdečný mechanik, čo kompletne vykradol palubovku a tyče z interiéru. Niekomu trebalo aj sedačku vodiča, kabínové dvere, a nakoľko sa jedná o celkom atypický autobus, na ktorý náhradné diely človek len tak nezoženie, môžeme len hádať čo ho asi čaká. Ale ktovie, možno mu svitne na lepšie časy. Moja úplne posledná fotka Novoplanu v Košiciach, pred vrátnicou do garáže, 8.5.2014.
Tretie vozidlo, 5502, odfotené nemám. Vyzeralo ale rovnako ako 5501, len zadný nárazník mala zrejme po nehode vymenený. Tyče v interiéri mala žlté a poťahy tmavé s podobným vzorom. Na autobuse jazdil dlhé roky jeden vodič, až na drobné bežné poruchy jazdil bez problémov. Potom ho dostal nový vodič na linku čo ide asi polovica po "diaľnici", a keď tam autobus strávil 4 mesiace, tak pri neustálom vytáčaní motora v nehoráznych otáčkach si asi domyslíte ako to dopadlo. Neskôr ho začali opravovať, aj plecharinu, ale čoskoro bolo zrejmé že sa oprava nedokončí a začal sa "rozkrádať" na diely pre ďalšie dva. V novembri 2013 bol odvezený, spolu s mnohými ďalšími vozidlami na šrotovisko, až do Hanušoviec nad Topľou.
A teraz na záver, ten letištný špeciál. O ňom neviem nič, len to, že má dvere po oboch stranách a údajne až 13 metrov.