TOPlist

Autobusové rarity ČR/SK

Obecně i mimo OMSI

Autobusové rarity ČR/SK

Příspěvekod Jaškin » 06 bře 2016 23:46

Máte ve svém městě autobus, který byl/je svým způsobem vyjímečný?

- Můžete přidat i typické vozy, které jsou ale svým způsobem zajimavé (např. uspořádáním sedaček, modernizací atd...)
- Můžete zde přidat i zbastlené autobusy
- Ale taky i jiné vozdila, které zajišťují hromadnou dopravu.



Za mně je to Yutong ZK6116HG1. Mohli jste jej vidět u dopravce BUSLine, kde bylo jedno vozidlo na testech. Teď jich několik jezdí u dopravce ČSAD Vsetín... :)


Obrázek

Obrázek


Autor fotek: Martin Beneš, seznam-autobusu.cz
Naposledy upravil Jaškin dne 08 bře 2016 20:03, celkově upraveno 2
"Money can buy many things, even power..."
Jaškin
Vytrvalý člen
Vytrvalý člen
 
Příspěvky: 4739
Registrován: 08 bře 2013 13:02
Bydliště: In da pub

Re: Autobusové rarity ČR/SK

Příspěvekod Dawe » 06 bře 2016 23:52

Obrázek
Obrázek
Sice se už nedá potkat vůbec (v ČR), ale rarita to je, bez diskuse :)
Obrázek
Uživatelský avatar
Dawe
Pokročilý člen
Pokročilý člen
 
Příspěvky: 768
Registrován: 20 led 2013 22:18
Bydliště: Fucking, Rakousko

Re: Autobusové rarity ČR/SK

Příspěvekod rpopo » 07 bře 2016 11:51

Aj v Košiciach sme mali raritu, slovenské autobusy Novoplan C-12. V DPMK boli 3, na Slovensku v tomto prevedení jazdili dva v Trnave, jeden v Spišskej Novej Vsi, a jeden bol plynový, asi férovo môžem napísať že ten je asi jediný ešte možno pojazdný. Okrem nich boli aj nejaké prímestské dvojdverové, myslím v Lučenci a ešte niekde. Jeden bol vyrobený aj v špeciálnom väzeňskom prevedení, mal by ešte existovať. Ano a jeden bol vyrobený ako letištný špeciál pre košické letisko. Myslím, že ešte existuje.
Síce boli Novoplany mnohými odsudzované, mnoho ľudí ani nevedelo prečo. Podľa mňa to boli skvelé autobusy, z pohľadu cestujúcich lepšie ako Karosa kvôli nižšej nastupnej hrane, a širším dverám, vodič mal uzavretú kabínu. Všetky tri košické vozy mali motor Liaz, aký môžeme nájsť v 900kových karosách, jeden mal 6 stupňovú manuálnu prevodovku z Ikarusu, tie ďalšie dva mali automatickú trojstupňovú prevodovku VOITH. Autobusy prakticky bezúdržbové, iba "naša" manuálna 5401 potrebovala trošku viac starostlivosti.

Moje asi najkrajšie obdobie "šotoušenia" zbehlo práve na jednom z nich, boli to krásne časy na zálohových službách s vozidlom 5401(manuálna prevodovka).
Do Košíc prišlo vozidlo v roku 1999, prvé roky svojho pôsobenia strávilo prevažne na linke číslo 36. Po 4 rokoch prešlo "generálkou" v SAO Levoča /a tí zbehlejší si už domyslia prečo práve tam/. Generálka vôbec generálkou nebola, vozidlo sa iba rozobralo a potom zložilo nazad, s tým že bočné lamináty nahradili plechy. Vypravovanie autobusu potom bolo tak povediac nepravidelné, neskôr bolo preradené do garáže v Šaci, neskôr bolo znova vrátené na Hornádsku do Košíc. Potom slúžil chvíľu ako dielenské vozidlo, neskôr bol upravený na cyklobus, ktorý nikdy neopustil garáž. Interiér bol nazad zložený, ale nikto v dielni neprihliadal na kvalitu roboty a tak sedačky boli uložené na šikmo, niektoré aj celkom zreteľne. V roku 2010 bol pridelené na zálohové služby, kde zotrval cca do roku 2012, jazdil s ním stabilne jeden vodič. Potom, do konca roku 2013 bolo vozidlo dispozičné, to znamená, malo jazdiť ako náhrada za pridelené vozidlá v prípade ich odstavenia. Pre svoju celkom atypickú prevodovku však vodiči odmietali s tym autobusom jazdiť, a tak sa von z garáže pozrelo len raz za dlhú dobu, keď jeho bývalý vodič robil služby s krátkym autobusom. Bol vyradený v decembri roku 2013, kedy po príchode SORiek skončilo prakticky všetko vysokopodlažné.
Takym charakteristickym znakom bolo, že počas dažďa do autobusu zatekalo hadam odvšadiaľ, ozaj bolo niekedy fajn rozprestrieť dáždnik. V zimách si zase zažil nejednu guľovačku, na jeseň zase naše gaštanové bitky :mrgreen: . Počas toho obodobia nam vykapal na mnohých zastávkach v Košiciach (aspoň čo si pamätám, tak Hodonínska, Kremnická, Dénešova, Važecká, Lingov, Sečovská(asi trikrat), Magistrát mesta Košice, Staroslovanská, a bolo by toho viaaacej./, ale vždy stačilo vymeniť poistku alebo klinové remene. Nič extra :)
5401 v obrazoch:
rarita1.jpg

rarita4.jpg

rarita5.jpg


Okrem tohoto sme mali ešte ďalšie dva, 5501 a 5502. 5501 dojazdila v prakticky pôvodnom stave, jazdila spoľahlivo celý svoj "život", dojazdila na zálohových službách. Naposledy sa pozrela na slobodu 8.5.2014, kedy sa zúčastnila výstavy vozidiel na Hlavnej ulici vrámci dní mesta Košíc. Po skončení akcie sa uskutočnila ešte jedna jazda z Hlavnej do garáže, kde sa malá skupinka z veľkej skupinky šotoušov rozhodla previezť sa možno naposledy v živote Novoplanom. Tí ostatní uprednostnili čerstvo zrekonštrulovanú ŠDčku. Autobus v súčastnosti fyzicky ešte existuje, je odstavený v garáži na Hornádskej, a rozhoduje sa čo s ním bude. Mal o neho záujem jeden spolok, technické múzeum ale rovnako aj samotný DP. Ruky by som ale dolámal tomu, či to už bol šotouš alebo nejaký dobrosrdečný mechanik, čo kompletne vykradol palubovku a tyče z interiéru. Niekomu trebalo aj sedačku vodiča, kabínové dvere, a nakoľko sa jedná o celkom atypický autobus, na ktorý náhradné diely človek len tak nezoženie, môžeme len hádať čo ho asi čaká. Ale ktovie, možno mu svitne na lepšie časy. Moja úplne posledná fotka Novoplanu v Košiciach, pred vrátnicou do garáže, 8.5.2014.
rarita3.jpg


Tretie vozidlo, 5502, odfotené nemám. Vyzeralo ale rovnako ako 5501, len zadný nárazník mala zrejme po nehode vymenený. Tyče v interiéri mala žlté a poťahy tmavé s podobným vzorom. Na autobuse jazdil dlhé roky jeden vodič, až na drobné bežné poruchy jazdil bez problémov. Potom ho dostal nový vodič na linku čo ide asi polovica po "diaľnici", a keď tam autobus strávil 4 mesiace, tak pri neustálom vytáčaní motora v nehoráznych otáčkach si asi domyslíte ako to dopadlo. Neskôr ho začali opravovať, aj plecharinu, ale čoskoro bolo zrejmé že sa oprava nedokončí a začal sa "rozkrádať" na diely pre ďalšie dva. V novembri 2013 bol odvezený, spolu s mnohými ďalšími vozidlami na šrotovisko, až do Hanušoviec nad Topľou.

A teraz na záver, ten letištný špeciál. O ňom neviem nič, len to, že má dvere po oboch stranách a údajne až 13 metrov.
rarita2.jpg
Obrázek
Uživatelský avatar
rpopo
Stálý člen
Stálý člen
 
Příspěvky: 2641
Registrován: 23 říj 2011 20:36
Bydliště: Košice

Re: Autobusové rarity ČR/SK

Příspěvekod Jazz » 07 bře 2016 14:53

Podle mě sem určitě patří VDL Berkhof Ambassador 200. Vozítko designově nadčasové, příjemné svezení, motor DAF (jako Solarisy). V interiéru jsou pořád holandské nápisy.
Obrázek

Intel i5 4460 @ 3,2 GHz; ASUS TURBO-GTX960-OC-2GD5; 16GB RAM DDR3; Win 10

Nejezděte do Budějc! Jsou tu ne úplně inteligentní tvorové! Bohužel, nelimitovaná edice!
Uživatelský avatar
Jazz
Pokročilý člen
Pokročilý člen
 
Příspěvky: 1076
Registrován: 15 dub 2011 22:29
Bydliště: Praha

Re: Autobusové rarity ČR/SK

Příspěvekod domo2320 » 07 bře 2016 21:34

Je to výborný nápad Jaškine! :)
Sice ji nemám rád, ale měla by tu být :D : Scania CL270UB OmniLink Ethanol Ani v České republice ani na Slovensku jsem nenašel žádnou jinou, i když se říkalo, že jich přibude. Nyní jezdí u Arrivy Praha zejména na linkách 165, 240 a možná i 223 (ale tím si nejsem jistý) pod evidenčním číslem 9320.:
http://seznam-autobusu.cz/vuz/33536
Díky svému pohonu na ethanol je ekologičtější a o něco tišší a jen tak mimochodem... má ZF. :)
Koho by zajímalo více, našel jsem na stránkách Scanie článek, ve kterém se můžete dozvědět více. :)
http://www.scania.cz/about-scania/media ... clean.aspx
Jste v centru Prahy a najednou se pod Vámi začala chvět zem? Myslíte si, že je to zemětřesení? Nebojte! To jen projíždí Škoda 15T Forcity přes výhybku.
Uživatelský avatar
domo2320
Rozkoukaný člen
Rozkoukaný člen
 
Příspěvky: 69
Registrován: 19 srp 2014 15:32
Bydliště: Praha 11

Re: Autobusové rarity ČR/SK

Příspěvekod mhdfm » 07 bře 2016 22:21

Já myslím, že u nás bylo určitě raritou Volvo 7000. Ve Frýdku-Místku sloužilo na MHD 12 let. Během své existence "zažilo" tři loga ČSAD a dvě autobusová nádraží. Šlo o první klimatizovaný a nízkopodlažní autobus na linkách místní MHD (a taky jediný autobus s automatickou ZFkou). Pár kusů je ještě v provozu v Kroměříži. :)
http://seznam-autobusu.cz/vuz/25559
http://csadfm.webnode.cz/mhd/volvo-7000/fmb-24-50/#!
http://seznam-autobusu.cz/dokumentacka/ ... 9488#photo
Myslím, že stejný nátěr nebude náhoda. :) Celkem by mě zajímalo, jak se podobný autobus do FM vůbec dostal, když šlo pouze o jediný kus.
Uživatelský avatar
mhdfm
Vytrvalý člen
Vytrvalý člen
 
Příspěvky: 5756
Registrován: 09 pro 2012 08:09

Re: Autobusové rarity ČR/SK

Příspěvekod Dawe » 07 bře 2016 23:26

Neratovický Citelis na vodík.
http://seznam-autobusu.cz/vuz/19523
Obrázek
Fotka není moje, ale nevim, čí je :P
Obrázek
Uživatelský avatar
Dawe
Pokročilý člen
Pokročilý člen
 
Příspěvky: 768
Registrován: 20 led 2013 22:18
Bydliště: Fucking, Rakousko

Re: Autobusové rarity ČR/SK

Příspěvekod rutak11 » 08 bře 2016 09:46

Ikarus 417, tohle jezdilo u nás, taky velice pěkné svezení
Intel-Core i5-3570K 3.40GHz, 16GB RAM, AMD Radeon R7 370, Win7 x64
Uživatelský avatar
rutak11
Aktivní člen
Aktivní člen
 
Příspěvky: 684
Registrován: 12 dub 2011 10:30

Re: Autobusové rarity ČR/SK

Příspěvekod Pivec » 08 bře 2016 18:12

Ten bol aj v Bratislave. :)
Pochopil som, že aj pochopiteľné sa dá nepochopiť.
It's my life, It's now or never, I ain't gonna live forever, I just want to live while I'm alive!
Diesel Power 2.5 TDI V6 Fuck you Greta Diesel Nation
NO SMOKE NO FUN
Uživatelský avatar
Pivec
Stálý člen
Stálý člen
 
Příspěvky: 1275
Registrován: 08 úno 2015 15:59
Bydliště: Slovensko, VÝCHOD - Eperjes, Preszów, Preschau, Preschau Wirf die Gläser an die Wand...

Re: Autobusové rarity ČR/SK

Příspěvekod vojtacapek » 08 bře 2016 18:28

vojtacapek
Pokročilý člen
Pokročilý člen
 
Příspěvky: 1219
Registrován: 25 led 2015 15:35
Bydliště: Město nedaleko Č. Budějovic

Další

Zpět na Volná diskuse

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 20 návštevníků

cron