od rpopo » 17 srp 2018 22:49
Ak by som vzal prvú a druhú generáciu Solarisu a porovnal ich navzájom napríklad tie košické, tak zvonka sa tie vozy nelíšia temer vôbec, jediným rozdielom sú disky. Prvá generácia však nebola ešte tak prepchatá kdejakými riadiacimi jednotkami, bolo tam proste viac mechaniky, boli to viac menej také posledné staromódne autobusy. Všeobecne sa prvá generácia kazila menej než druhá. V interiéri boli podobné zmeny, ako u SORov €5 a €6, proste drobnosti, no v princípe išlo o to isté vozidlo, kvalitné vozidlo. Druhá generácia mala trošku inakšie riešenú kabínu vodiča (v Košiciach ešte odlišnú aj od jednotlivých dodaných sérií), ale v princípe oproti prvej generácii sa zmenili mechanizmy dverí, zmenili motory, a pod. Nešlo však o žiadne prevratné novinky. Tretia generácia priniesla odlišný vzhľad, ale podľa mňa aj veľký úpadok v kvalite vozidiel. Nech vezmem do úvahy nápravy, perovanie, tlmiče, trvácnosť, robustnosť, v ničom nebola tretia generácia lepšia od druhej, práve naopak. A s pribúdajúcimi rokmi to šlo len dole vodou. V Košiciach sme mali tri SU 18 tretej generácie, a to bola hotova pohroma, tie autobusy viac stáli než jazdili, a všetky tri sa nepodarilo prevádzkovať dlhšie než pár dní snáď nikdy. Trpelo to najrôznejšími poruchami, aj len obyčajné prejdenie cez dieru vedelo autobus dostať do nepojazdného stavu, autobusom praskali bloky motorov, poruchové boli diferenciály ...
Osobne som to dával za príčinu tomu, že preraziť v pomerne silnej konkurencii a cenovej vojne nie je jednoduché a niekde sa to prejaviť muselo. Osobne za najpodarenejšiu považujem druhú generáciu. Štvrtá generácia je zase niečo nové. Šiel som tým len raz, v Krakove, a veľký dojem to na mňa teda neurobilo, pripadalo mi to kvalitou asi ako desaťročný vymlátený Citelis, podvozok priam športovo tvrdý, no proste zle, nepáčilo sa mi to. Možno som mal šťastie na vadný kus, do Košíc nam prídu newUrbina 12, tak potom to zhodnotím lepšie, tu dostanú na frak viac než hocikde inde.