Nejstarší Solaris v Ostravě má 14 let (popř. 12 let v případě III. generace) a stálé jezdí a žádnou SO ani GO neprodělal
A taky tak podle toho ty vozy vypadají. Ještě, že se těch odporných krabic čísel 7709 - 7724 zbavíme už letos. To jsou neuvěřitelné popelnice, které - mimochodem, pokud vím, jsou už taky ve stadiu rozkladu a rozpadu. Ostatní vozy (7731 - 7787 a 7801 - 7807) jsou v pohodě. Jako Solarisy OK, ale pouze vozy klasických rozměrů (tj. 12 a 18) po roce 2006. U10 z mého pohledu katastrofa (neuvěřitelné vibrace, skřípání při dobržďování atd.) a U15 je tragédie sama o sobě (neobratné, na páteřní linky nevhodné - malé oproti kloubům a na menší linky příliš velké).
Karosy bohužel trápí zuby času a převodovky, hlavně ty Ostravské. Měl jsem možnost srovnat DPO a DPP a v Praze se o ty vozy skutečně starají. U nich je SO na úrovni rozebrání celého vozu, vyčištění a vyměnění vadných dílů, výměna podlahy a výměna + lakování deklů. U DPO zahrnuje SO pouze ten poslední bod, (hlavně na voze 6561, sice 2 roky po SO, ale hrozný střep), jediná slušná SO-čková je 6563. Ostatní jsou prorezlé, shnilé, převodovka jde přes zuby (zázrak, když se vůbec podaří zařadit - na vozech 6556 a 6557 jsem několikrát zažil nepoužitelné převodové stupně 1, 2 a 5), motorově ještě jakž-takž OK.jak vyhaz
Pak ještě srovnání morální zastaralosti a jízdních vlastností - to je možná důvod, proč
vojtas hanobí Karosy. Vozy s manuálem se do dnešního městského provozu prostě nehodí. Dnešní uspěchaná doba si žádá i rychlou městskou dopravu. Vozy s automatickou převodovkou (Solaris, B951) vyrazí od semaforu na křižovatce jako žíznivá čára (zážitek z Prahy - jen jsem viděl Karosu, už jsem nevnímal a zdálo se mi nějako podezřelé, že je nějaká živá, až potom jsem si uvědomil, že tady se nekvedlá). Zatímco B952(E) tam teprve sundává nohu z plynu, sešlapuje spojku a ruka hýbe šaltpákou ve směru 2. stupně. Jsou to vozy, které se hodí na příměstskou dopravu a ne do města, kam se nedostanete ještě ani na 4. stupeň a už zase se musí brzdit do zastávky nebo křižovatky. Pak je tu ta morální zastaralost, která taky trošku souvisí s rychlostí té dopravy - výměna cestujících musí být rychlá - krok, a jsem ve voze. Ne, že se ještě drápu do schodů (ano, někdo by mohl namítat, že lidi 70 let chodili do schodů a nikomu to nevadilo). A taky (ale to už je spíš rozmazlenost) nemožnost některých řidičů při řízení, jak mi sám jeden řekl "já jsem rozmazlenej z plyňáku".
Je to opravdu o té péči o vozy (samozřejmě pokud jde o povedené vozy z výroby). Pokud jsou to špatné vozy, je to o ochotě hledat chyby a řešit je. Pokud jsou to dobré vozy, ale kašle se na ně, tak to taky pak vypadá, viz ty naše Irisy.