Já bych asi hodnotil tři dopravce.
ČSAD Uherské Hradiště
Zprostředkovává městskou a příměstskou dopravu v Uherském Hradišti, Uherském Brodě a okolí. Dálkově jezdí do Brna a Prahy. V Hradišti jsem vyrůstal a pamatuju si tam jezdit hromadu zajímavých a dnes už legendárních autobusů. Zažil jsem Ikarusy 280.08, zažil jsem první nízkopodlažní SORky zařazené v roce 1998 na linku jedoucí do nemocnice, Karosy řady 7xx, Karosy řady 9xx, první Crosswaye, modernizace. Celkově mám k dopravci velice dobrý vztah. V okolí podle mě z hlediska vozového parku není lepší. Doteď ještě jezdí několik 9xx Karos, které jsou však podle mého názoru ve velice dobrém stavu a je o ně hezky pečováno. Na dálkových linkách do Prahy a Brna jsou většinou vypravovány novější autobusy jako MAN Lions Coach, MAN Lions Regio, Iveco Evadys, případně Crossway, které vystřídaly na těchto linkách oblíbené Axery. O příměstskou dopravu a dopravu do trochu vzdálenějších lokací se starají Crosswaye, Crosswaye LE, MANy Lions Regio, SORky XN12 a teď nově jsou tyto linky hlavně obstarávány novými Ivecy Crossway Le Line 12M. Občas vypomůže nějaká ta C954E. O MHD se stará povětšině směsice 12M a 10M SORek, Citelis, Citybus a před dvěma lety koupený Iveco Crossway Le City. Troufnu si říct, že většinou rozdělení vozidel dává smysl, pokud nejede operativka. Novější autobusy jsou plně klimatizované, jsou v dobrém stavu a líbí se mi snaha o obnovování vozového parku a údržby toho, co zatím nejde vyměnit.
DSZO
Většina vozového parku se skládá z Citybusů a Citelisů v délkách od 10,5M které se proplétají mnohdy úzkými uličkami města jako je 38, až po 18M nasazované na nejvytíženějších linkách. Tyto již nějakou dobu doplňují stále přikupované Solarisy v 12M a 18M verzích. nedávno se koupilo i pár nových Urbanwayů od Iveca. Všeobecně je tady ale snaha o ekologičnost a tak trochu k mojí nelibosti tvoří většinu vozového parku trolejbusy předělané firmou Škoda Electric. Například Solarisy co tu jsou jsou všechny trolejbusy. Tzn. Škoda 26 a 27 Tr. U Citybusů a Citelisů je to valná většina, nicméně tu jsou i v naftové verzi.
Ne, že bych nerad ušetřil přírodu. Jen si radši poslechnu libozvučně chrochtající Citybus ještě s motorem od Renaultu, než Škodu 24Tr která prošumí kolem. Abych nezapomněl, máme tu i několik provozních Škod 14 a 15Tr
Je s nima fajn svezení. Všechny jsou po GO (jedna dokonce 2x) a dá se tady potkat i taková, co má neonové vnější panely, vevnitř nejsou žádné, místo infoluxů jen světlo. Taková romantika.
Jako první město v ČR zkoušíme bateriový trolejbus a tak vůbec se DSZO velice snaží v několika chválihodných oblastech. Tou první je přinášet do veřejné dopravy nové věci jako první (první bateriové trolejbusy, první klimatizované vozy, ...). Druhá chválihodná iniciativa je důraz na ekologii tam kde to jde a v neposlední řadě mě vůbec nejsympatičtější jsou renovace veteránů, které lze vidět mimo půjčených kousků na DoD jak v DSZO, tak v podstatě po celé ČR. Autobusy jsou poměrně udržované a v dobrém stavu. Myslím si, že kromě toho že vozový park je z větší části starší nemám co vytknout. Ono je těžší povyměňovat tolik vozidel, ale pokud je o ně staráno... Mrzí mě, že jsem tady nezažil éru Karos řad 9xx a 7xx, které tu teď už nejezdí. Snad jen kromě Axera, který jezdí autoškolu.
ČSAD Vsetín
A tady je kapitola sama o sobě. Bohužel nevím, co bych tady moc pochválil... Vždy jsem se jízdě s ČSAD Vsetín vyhýbal, pokud to šlo. Jízdné je předražené oproti konkurenci (ČSAD UH, Krodos, Housa Car - ještě před pohlcením) na stejných trasách a komfort absolutně neopovídá. Většinu vozového parku tvoří SORky a Karosy řady 9xx. Donedávna jezdily ještě i Karosy 7xx, které se raději poslaly na GO, aby se nemusely kupovat nové autobusy. Vrcholem snad byl už jen nákup vozidel Yutong. Vozový park doplňují i lepší vozy, ale jsou jako paní Colombová. Buď si je nechávají ve Vsetíně, nebo nevím. Ve stáji je například Irisbus Magelys HD, který snad nikdo kdo není zlínský hokejista snad ani neměl šanci jet... Na seznamu autobusů je jedna jeho fotka v garáži ještě před tím, než byl polepený hokejovými emblémy (alespoň tak jsem ho naposled před rokem viděl). Park je rozmanitý a čítá hromadu zajímavých busů od MB Intouro, Turismo, Connecto, Citaro přes Setry S315 a S415 a konče novými Ivecy Crossway Le Line 12M a Urbanway. Pokud jste ze Zlína a někam cestujete, většinou vás obslouží SORky C10,5, C12, LH12, Karosy C9xx, několik Crosswayů a hlavně Yutongy ZK6116HG1 a ZK6126HGA. Většinu z těch nových busů Zlín ani neviděl. Kdybych měl mluvit za sebe, nejlepší s čím jsem jel bylo Intouro před několika lety. Většinou si to přihrká SORka, což ještě není takový problém. Větší problém je, že většinou už je viditelně chytlá rezem s odloupanou barvou. V tom úplně nejhorším případě přijede Yutong. Ty nejstarší byly koupeny před 4mi lety a už znějí jako by měly to nejlepší za sebou. Kvalitativně jsou na velmi špatné úrovni, rezonuje v nich co se dá, jsou velice hlučné a dle řidičů jsou často vysypané. Kvalita elektroinstalace je na tak vynikající úrovni, že při přepnutí z potkávaček na dálkové jedete vteřinu po tmě.. Vypravovanost typů autobusů na linky je občas taky velice úsměvná. Na linku Zlín - Holešov (17km) mnohdy vyjede SOR LH12. Na linku Zlín - Brno (cca 100km) jezdí staré Connecto (sám jsem s ním z Brna jel), Crossway LE a vsadil bych boty, že jsem tam kdysi viděl jet i Yutong. Shrnuto podtrženo drahé jízdné, o autobusy se zřejmě stará až když jde na GO, šetří se na autobusech, často vypravují autobusy nesmyslně (na dálkové spoje jede linkáč někdy), dálkový autobus točí krátké linky.... A nebo jsem měl prostě vždycky smůlu...