[NÁVOD] Úprava kúrenia/vetrania pre Martyho Karosy 900
Napsal: 01 kvě 2017 13:00
Dnes mám pre Vás pripravený návod pre vylepšenie funkcie kúrenia a vetrania, vrátane doplnenia funkcie stropných ventilátorov pre Martyho Karosy C954/E, B951/E a B961/E. U pôvodných busov otvorenie strešných poklopov nemá žiadný efekt a tlačidlo strešných ventilátorov nemá celkom správnu funkciu. Návod je trochu obšírnejší a preto som sa ho snažil spracovať čo najzrozumiteľnejšie. Samozrejme pred začiatkom si zálohujte upravované súbory. Úprava sa dotkne nasledujúcich súborov:
cockpit_m.osc
cockpit_varlist.txt
okna.osc
okna_old.osc
okna varlist.txt
heizung.osc
heizung_varlist.txt
heizung_constfile.txt
sound.cfg
pre každý z menovaných autobusov. Tak poďme na to
1. Úprava cockpit_m.osc a cockpit_varlist.txt
Tento súbor sa upravuje u všetkých busov rovnako, je potrebné nahradiť celý odsek {macro:klimator_frame} za nasledujúci:
úpravou sa pridala premenná cp_vetraky_s_RPM, ktorú je potrebné dopísať do cockpit_varlist.txt
2. Úprava okna.osc, okna_old.osca okna_varlist.txt
Aby bolo možné do vetrania započítať účinok otvorených strešných poklopov, je potrebné im zadefinovať premennú cp_luk_1_pos, ktorá bude určovať ich pozíciu. Dosiahne sa to upravením odstavca {trigger:luk_1}. U B951/E a B961/E sú poklopy dva, preto sa pridaním cp_luk_2_pos upraví aj {trigger:luk_2}. Výsledok bude vyzerať nasledovne:
Pre mestské vozy je tu úprava aj pre druhý poklop:
Keďže sa znovu zaviedli nové premenné, treba cp_luk_1_pos a prípadne aj cp_luk_2_pos dopísať do okna_varlist.txt
3. Úprava heizung.osc, heizung_constfile.txta heizung_varlist.txt
Tu sa bude realizovať najviac úprav. Začneme na začiatku skriptu, kde sa nachádza odstavec Berechnung der effektiven Gesamt-Luftaustauschfläche:, ktorý prepočítava plochu otvorených okien, dverí a po novom aj strešných poklopov. Vzhľadom na odlišnosti medzi jednotlivými typmi autobusov sú nižšie uvedené upravené odstavce pre jednotlivé busy:
C954/E:
B951:
B951E:
B961:
B961E:
Po úprave v cockipt_m.osc došlo k menšej úprave v kúrení, preto je potrebné upraviť odstavec 'Berechnung des Volumenstroms durch die Raumheizgeräte. Táto úprava je u všetkých typov rovnaká a bude vyzerať nasledovne:
Za tento odstavec sa doplní prepočet prúdenia vzduch cez strešné ventilátory, kde sa do výpočtu zahrňuje aj miera pootvorenia krytu ventilátora. Vzhľadom na odlišný počet ventilátorov, sú nižšie opäť uvedené odstavce pre jednotlivé typy:
C954/E:
B951/E:
B961/E:
Nasleduje doplnenie prepočtu vplyvu stropných ventilátorov na teplotu v autobuse. To sa prevedie doplnením pôvodného odstavca (u všetkých autobusov rovnako):
do nasledujúcej podoby:
Netreba zabúdať, že stropné ventilátory budú mať vplyv aj na vlhkosť vzduch v autobuse. Aj táto úprava je zhodná pre všetky typy autobusov a prevedie sa doplnením pôvodného odstavca:
o ďalší riadok do tvaru:
Úprava heizung.osc je hotová a zostáva ešte doplniť do heizung_varlist.txt novú premennú cabinair_vetraky_s.
Keďže sa použila aj jedna nová konštanta, treba ju zapísať do heizung_constfile.txt a to nasledovne:
4. Úprava sound.cfg
Posledným krokom je definovanie zvuku stropných ventilátorov do sound.cfg príslušného autobusu (u B961/E stačí do main). Zápis zvuku je nasledovný:
Týmto je úprava hotová, čím sa dosiahne vlplyv otvorenia strešných poklopov a zapnutia strešných ventilátorov na teplotu v autobuse. V prípade otázok píšte, keď sa k tomu dostanem, rád pomôžem.
cockpit_m.osc
cockpit_varlist.txt
okna.osc
okna_old.osc
okna varlist.txt
heizung.osc
heizung_varlist.txt
heizung_constfile.txt
sound.cfg
pre každý z menovaných autobusov. Tak poďme na to
1. Úprava cockpit_m.osc a cockpit_varlist.txt
Tento súbor sa upravuje u všetkých busov rovnako, je potrebné nahradiť celý odsek {macro:klimator_frame} za nasledujúci:
- Kód: Vybrat vše
{macro:klimator_frame}
'Frontheizgerät:
(L.L.cp_klimator_sw) (L.L.elec_busbar_main) * s1
'Anlauf oder Auslauf?
l1 100 * (L.L.cp_klimator_RPM) >
{if}
1.5 s0
{else}
0.5 s0
{endif}
' Berechnung der Luefterbeschleunigung:
'Sollwert:
l1 100 *
'Istwert:
(L.L.cp_klimator_RPM)
'Beschleunigung:
- s0 * (L.S.Timegap) *
'Addition zum Istwert:
(L.L.cp_klimator_RPM) + (S.L.cp_klimator_RPM)
'Raumheizgeräte:
(L.L.elec_busbar_main)
{if}
(L.L.cp_vetraky_sw) s1
{else}
0 s1
{endif}
'Anlauf oder Auslauf?
l1 100 * (L.L.cp_cabinheater_RPM) >
{if}
6 s0
{else}
1.0 s0
{endif}
' Berechnung der Luefterbeschleunigung:
'Sollwert:
l1 100 *
'Istwert:
(L.L.cp_cabinheater_RPM)
'Beschleunigung:
- s0 * (L.S.Timegap) *
'Addition zum Istwert:
(L.L.cp_cabinheater_RPM) + (S.L.cp_cabinheater_RPM)
'Stresne vetraky:
(L.L.cp_heizluefter_sw) (L.L.elec_busbar_main) * s1
'Anlauf oder Auslauf?
l1 100 * (L.L.cp_vetraky_s_RPM) >
{if}
1.5 s0
{else}
0.5 s0
{endif}
' Berechnung der Luefterbeschleunigung:
'Sollwert:
l1 100 *
'Istwert:
(L.L.cp_vetraky_s_RPM)
'Beschleunigung:
- s0 * (L.S.Timegap) *
'Addition zum Istwert:
(L.L.cp_vetraky_s_RPM) + (S.L.cp_vetraky_s_RPM)
(L.L.elec_busbar_main)
(L.L.cp_klimator_sw) &&
{if}
(L.L.Vetrak) (L.S.Timegap) (L.L.cp_klimator_sw) * 2200 * + (S.L.Vetrak)
360 >
{if}
(L.L.Vetrak) * 360 - (S.L.Vetrak)
{endif}
{endif}
{end}
úpravou sa pridala premenná cp_vetraky_s_RPM, ktorú je potrebné dopísať do cockpit_varlist.txt
2. Úprava okna.osc, okna_old.osca okna_varlist.txt
Aby bolo možné do vetrania započítať účinok otvorených strešných poklopov, je potrebné im zadefinovať premennú cp_luk_1_pos, ktorá bude určovať ich pozíciu. Dosiahne sa to upravením odstavca {trigger:luk_1}. U B951/E a B961/E sú poklopy dva, preto sa pridaním cp_luk_2_pos upraví aj {trigger:luk_2}. Výsledok bude vyzerať nasledovne:
- Kód: Vybrat vše
{trigger:luk_1}
(L.L.cp_luk_1) !
(L.L.cp_luk_1_rot) ! &&
(L.L.cp_luk_1_trans) ! &&
{if}
1 (S.L.cp_luk_1)
1.2 (S.L.cp_luk_1_pos)
(T.L.poklop_opn)
{else}
(L.L.cp_luk_1)
{if}
1 (S.L.cp_luk_1_rot)
0 (S.L.cp_luk_1)
1 (S.L.cp_luk_1_pos)
(T.L.poklop_opn)
{else}
(L.L.cp_luk_1_rot)
{if}
1 (S.L.cp_luk_1_trans)
0 (S.L.cp_luk_1) (S.L.cp_luk_1_rot)
0.8 (S.L.cp_luk_1_pos)
(T.L.poklop_opn)
{else}
0 (S.L.cp_luk_1_trans) (S.L.cp_luk_1) (S.L.cp_luk_1_rot) (S.L.cp_luk_1_pos)
(T.L.poklop_cls)
{endif}
{endif}
{endif}
{end}
Pre mestské vozy je tu úprava aj pre druhý poklop:
- Kód: Vybrat vše
{trigger:luk_2}
(L.L.cp_luk_2) !
(L.L.cp_luk_2_rot) ! &&
(L.L.cp_luk_2_trans) ! &&
{if}
1 (S.L.cp_luk_2)
1.2 (S.L.cp_luk_2_pos)
(T.L.poklop_opn)
{else}
(L.L.cp_luk_2)
{if}
1 (S.L.cp_luk_2_rot)
0 (S.L.cp_luk_2)
1 (S.L.cp_luk_2_pos)
(T.L.poklop_opn)
{else}
(L.L.cp_luk_2_rot)
{if}
1 (S.L.cp_luk_2_trans)
0 (S.L.cp_luk_2) (S.L.cp_luk_2_rot)
0.8 (S.L.cp_luk_2_pos)
(T.L.poklop_opn)
{else}
0 (S.L.cp_luk_2_trans) (S.L.cp_luk_2) (S.L.cp_luk_2_rot) (S.L.cp_luk_2_pos)
(T.L.poklop_cls)
{endif}
{endif}
{endif}
{end}
Keďže sa znovu zaviedli nové premenné, treba cp_luk_1_pos a prípadne aj cp_luk_2_pos dopísať do okna_varlist.txt
3. Úprava heizung.osc, heizung_constfile.txta heizung_varlist.txt
Tu sa bude realizovať najviac úprav. Začneme na začiatku skriptu, kde sa nachádza odstavec Berechnung der effektiven Gesamt-Luftaustauschfläche:, ktorý prepočítava plochu otvorených okien, dverí a po novom aj strešných poklopov. Vzhľadom na odlišnosti medzi jednotlivými typmi autobusov sú nižšie uvedené upravené odstavce pre jednotlivé busy:
C954/E:
- Kód: Vybrat vše
'Berechnung der effektiven Gesamt-Luftaustauschfläche:
(L.L.door_0) (L.L.door_1) (L.L.door_2) (L.L.door_3) + + + (C.L.cabinair_A_perdoor) *
(L.L.cp_fort_R1_pos) (L.L.cp_fort_R2_pos) (L.L.cp_fort_R3_pos) (L.L.cp_fort_R4_pos) + + +
(L.L.cp_fort_L1_pos) (L.L.cp_fort_L2_pos) (L.L.cp_fort_L3_pos) (L.L.cp_fort_L4_pos) + + + +
(L.L.cp_fort_L5_pos) (L.L.cp_fort_L6_pos) (L.L.cp_luk_1_pos) + + + (C.L.cabinair_A_perwindow) * +
(L.L.cp_fahrerfenster_pos) (L.L.cp_fort_L7_pos) (L.L.cp_fort_L8_pos) + + (C.L.cabinair_A_driverwindow) * +
B951:
- Kód: Vybrat vše
'Berechnung der effektiven Gesamt-Luftaustauschfläche:
(L.L.door_0) (L.L.door_1) (L.L.door_2) (L.L.door_3) (L.L.door_4) (L.L.door_5) + + + + + (C.L.cabinair_A_perdoor) *
(L.L.cp_fort_R1_pos) (L.L.cp_fort_R2_pos) (L.L.cp_fort_R3_pos) (L.L.cp_fort_R4_pos) + + +
(L.L.cp_fort_L1_pos) (L.L.cp_fort_L2_pos) (L.L.cp_fort_L3_pos) (L.L.cp_fort_L4_pos) + + + +
(L.L.cp_fort_L5_pos) (L.L.cp_fort_L6_pos) (L.L.cp_luk_1_pos) (L.L.cp_luk_2_pos) + + + + (C.L.cabinair_A_perwindow) * +
(L.L.cp_fahrerfenster_pos) (L.L.cp_fort_L7_pos) (L.L.cp_fort_L8_pos) + + (C.L.cabinair_A_driverwindow) * +
B951E:
- Kód: Vybrat vše
'Berechnung der effektiven Gesamt-Luftaustauschfläche:
(L.L.door_0) (L.L.door_1) (L.L.door_2) (L.L.door_3) (L.L.door_4) (L.L.door_5) + + + + + (C.L.cabinair_A_perdoor) *
(L.L.cp_fort_R1_pos) (L.L.cp_fort_R2_pos) (L.L.cp_fort_R3_pos) (L.L.cp_fort_R4_pos) + + +
(L.L.cp_fort_L1_pos) (L.L.cp_fort_L2_pos) (L.L.cp_fort_L3_pos) (L.L.cp_fort_L4_pos) + + + +
(L.L.cp_fort_L5_pos) (L.L.cp_fort_L6_pos) + + (C.L.cabinair_A_perwindow) * +
(C.L.cabinair_A_driverwindow) (L.L.cp_fahrerfenster_pos) * +
B961:
- Kód: Vybrat vše
'Berechnung der effektiven Gesamt-Luftaustauschfläche:
(L.L.door_0) (L.L.door_1) (L.L.door_2) (L.L.door_3) (L.L.door_4) (L.L.door_5) (L.L.door_6) (L.L.door_7) + + + + + + + (C.L.cabinair_A_perdoor) *
(L.L.cp_fort_R1_pos) (L.L.cp_fort_R2_pos) (L.L.cp_fort_R3_pos) (L.L.cp_fort_R4_pos) + + +
(L.L.cp_fort_L1_pos) (L.L.cp_fort_L2_pos) (L.L.cp_fort_L3_pos) (L.L.cp_fort_L4_pos) + + + +
(L.L.cp_fort_L5_pos) (L.L.cp_fort_L6_pos) (L.L.cp_fort_L7_pos) (L.L.cp_fort_L8_pos) + + + +
(L.L.cp_fort_L9_pos) (L.L.cp_fort_L10_pos) (L.L.cp_luk_1_pos) (L.L.cp_luk_2_pos) + + + + (C.L.cabinair_A_perwindow) * +
(L.L.cp_fort_LR1_pos) (L.L.cp_fort_LR2_pos) +
(C.L.cabinair_A_driverwindow) * +
B961E:
- Kód: Vybrat vše
'Berechnung der effektiven Gesamt-Luftaustauschfläche:
(L.L.door_0) (L.L.door_1) (L.L.door_2) (L.L.door_3) (L.L.door_4) (L.L.door_5) (L.L.door_6) (L.L.door_7) + + + + + + + (C.L.cabinair_A_perdoor) *
(L.L.cp_fort_R1_pos) (L.L.cp_fort_R2_pos) (L.L.cp_fort_R3_pos) (L.L.cp_fort_R4_pos) + + +
(L.L.cp_fort_L1_pos) (L.L.cp_fort_L2_pos) (L.L.cp_fort_L3_pos) (L.L.cp_fort_L4_pos) + + + +
(L.L.cp_fort_L5_pos) (L.L.cp_fort_L6_pos) (L.L.cp_fort_L7_pos) (L.L.cp_fort_L8_pos) + + + +
(L.L.cp_luk_1_pos) (L.L.cp_luk_2_pos) + + (C.L.cabinair_A_perwindow) * +
(C.L.cabinair_A_driverwindow) (L.L.cp_fahrerfenster_pos) * +
Po úprave v cockipt_m.osc došlo k menšej úprave v kúrení, preto je potrebné upraviť odstavec 'Berechnung des Volumenstroms durch die Raumheizgeräte. Táto úprava je u všetkých typov rovnaká a bude vyzerať nasledovne:
- Kód: Vybrat vše
'Berechnung des Volumenstroms durch die Raumheizgeräte
(C.L.cabinair_A_cabinheater) (L.L.cp_cabinheater_RPM) 100 / * (S.L.cabinair_Vrate_cabinheater)
Za tento odstavec sa doplní prepočet prúdenia vzduch cez strešné ventilátory, kde sa do výpočtu zahrňuje aj miera pootvorenia krytu ventilátora. Vzhľadom na odlišný počet ventilátorov, sú nižšie opäť uvedené odstavce pre jednotlivé typy:
C954/E:
- Kód: Vybrat vše
'Stresne vetraky
(L.L.cp_VTS1_pos) (L.L.cp_VTS2_pos) +
(C.L.A_vetraky_s) (L.L.cp_vetraky_s_rpm) 100 / * * (S.L.cabinair_vetraky_s)
B951/E:
- Kód: Vybrat vše
'Stresne vetraky
(L.L.cp_VTS1_pos) (L.L.cp_VTS2_pos) (L.L.cp_VTS3_pos) + +
(C.L.A_vetraky_s) (L.L.cp_vetraky_s_rpm) 100 / * * (S.L.cabinair_vetraky_s)
B961/E:
- Kód: Vybrat vše
'Stresne vetraky
(L.L.cp_VTS1_pos) (L.L.cp_VTS2_pos) (L.L.cp_VTS3_pos) (L.L.cp_VTS4_pos) (L.L.cp_VTS5_pos) + + + +
(C.L.A_vetraky_s) (L.L.cp_vetraky_s_rpm) 100 / * * (S.L.cabinair_vetraky_s)
Nasleduje doplnenie prepočtu vplyvu stropných ventilátorov na teplotu v autobuse. To sa prevedie doplnením pôvodného odstavca (u všetkých autobusov rovnako):
- Kód: Vybrat vše
'...und dieser durch die Volumenströme durch Fenster und Türen:
(L.S.Weather_Temperature) (L.L.Cabinair_Temp) - (C.L.cabinair_V) / (L.L.cabinair_Vrate_doorwindow) * +
'...und des Frontheizgerätes...
(L.L.fanheater_t_target) (L.L.Cabinair_Temp) - (C.L.cabinair_V) / (L.L.cabinair_Vrate_fanheater) * +
do nasledujúcej podoby:
- Kód: Vybrat vše
'...und dieser durch die Volumenströme durch Fenster und Türen:
(L.S.Weather_Temperature) (L.L.Cabinair_Temp) - (C.L.cabinair_V) / (L.L.cabinair_Vrate_doorwindow) * +
'... Stresne vetraky
(L.S.Weather_Temperature) (L.L.Cabinair_Temp) - (C.L.cabinair_V) / (L.L.cabinair_vetraky_s) * +
'...und des Frontheizgerätes...
(L.L.fanheater_t_target) (L.L.Cabinair_Temp) - (C.L.cabinair_V) / (L.L.cabinair_Vrate_fanheater) * +
Netreba zabúdať, že stropné ventilátory budú mať vplyv aj na vlhkosť vzduch v autobuse. Aj táto úprava je zhodná pre všetky typy autobusov a prevedie sa doplnením pôvodného odstavca:
- Kód: Vybrat vše
'Berechnung der Feuchtigkeitsrate durch Volumenströme mit der Außenwelt:
(L.S.Weather_AbsHum) (L.L.Cabinair_absHum) - (C.L.cabinair_V) / (L.L.cabinair_Vrate_doorwindow) * +
o ďalší riadok do tvaru:
- Kód: Vybrat vše
'Berechnung der Feuchtigkeitsrate durch Volumenströme mit der Außenwelt:
(L.S.Weather_AbsHum) (L.L.Cabinair_absHum) - (C.L.cabinair_V) / (L.L.cabinair_Vrate_doorwindow) * +
(L.S.Weather_AbsHum) (L.L.Cabinair_absHum) - (C.L.cabinair_V) / (L.L.cabinair_vetraky_s) * +
Úprava heizung.osc je hotová a zostáva ešte doplniť do heizung_varlist.txt novú premennú cabinair_vetraky_s.
Keďže sa použila aj jedna nová konštanta, treba ju zapísať do heizung_constfile.txt a to nasledovne:
- Kód: Vybrat vše
[const]
A_vetraky_s
0.025
4. Úprava sound.cfg
Posledným krokom je definovanie zvuku stropných ventilátorov do sound.cfg príslušného autobusu (u B961/E stačí do main). Zápis zvuku je nasledovný:
- Kód: Vybrat vše
######################################
Stresne vetraky
[loopsound]
Umluftheizung.wav
48000
cp_vetraky_s_rpm
100
1
[3d]
0.7
-4.5
1.2
5
[volcurve]
cp_vetraky_s_rpm
[pnt]
30
0
[pnt]
100
1
###############################
Týmto je úprava hotová, čím sa dosiahne vlplyv otvorenia strešných poklopov a zapnutia strešných ventilátorov na teplotu v autobuse. V prípade otázok píšte, keď sa k tomu dostanem, rád pomôžem.