[NÁVOD] Zmodeler 2
Napsal: 25 čer 2014 19:52
Předmluva
Žádám vás, abyste sem nepsali žádné dotazy ani připomínky, rád bych každý nový tutoriál dával do nového příspěvku, abych je rozlišil. Takže po vzoru fotografií dopravních prostředků vytvořte při prvním dotazu jiné téma.
Nepište mi, prosím, že v jiných programech jde to a to jednodušeji, já to vím. Jsem si dokonce i jistý, že i v ZM2 jde něco jednodušeji, než to dělám já. Nabízím vám tady návod pro tvorbu objektů tak, jak je dělám já. A vy víte, že to prostě funguje.
Tutoriály budou psány jako doplněk k videu, takže bude nutné se kouknout i na video.
------
ZModeler 2 je ruský shareware modelovací program. Jeho shareware verze je omezena nemožností importovat modely a výsledné modely prodávat. Placená verze pak stojí 22 dolarů. Stahovat je můžete na adrese http://zmodeler2.com/?mode=dl&ID=1. Program se neinstaluje, pouze se rozbalí. První spuštění mohou provázet problémy s chybějícími knihovnami, projděte si forum pro ZM2. Mějte však na paměti, že oficiální podpora pro ZM2 už skončila, protože aktuální verze ZM je 3.
Pro účely tutoriálů bude lepší nastavit si hlavní lišty a zobrazení stejně, a to takto. S lištami se pohybuje stejně jako v jiných programech MS, pro zobrazení 4 pohledů klikněte na VIEW/LAYOUT/SPLIT ACTIVE VIEW/FOUR PANES CROSS.
V budoucnu si nepleťte dvě věci:
1. Objekt není model. Model může sestávat z několika objektů. V praxi to znamená, že můžu tvořit model nějakého vozidla a ten se bude skládat z objektu karoserie, objektu zrcátek, objektu nárazníku atd..
2. Import není merge. Import se týká pouze výsledných modelových formátů, jako je 3ds, obj, v3o a podobně. ZM2 svoje pracovní soubory ukládá s příponou z3d (a vytváří ještě záložní soubor s příponou bak). Pokud tvoříte model a vzpomenete si, že část modelu už máte vytvořenou v nějakém sttarším modelu, můžete si pomocí funkce FILE/MERGE vložit do aktuálního modelu ze souboru z3d jakýkoliv objekt. U souboru z3d se tak nejedná o IMPORT a pro tento případ nepotřebujete placenou verzi.
Z hlavního okna vypíchnu jen pár věcí, se zbytkem si poradíme přímo až v tutoriálech:
- zleva nový soubor, otevřít soubor, uložit soubor, zavřít ZM2, import modelu, export modelu, editor materiálů, prohlížeš textur, akci zpět, seznam akcí a akce znovu.
- nastaevní os, v rolovací nabídce vždy nechte screen a měňte je osy. Vybrat se dá XY, X, Y a Z.
- budu označovat jako režimy, první zleva neznám a nepoužívám, další jsou vertex (jednotlivé body polygonů), edge (hrany polygonů), polygon a objekt.
http://omsimod.cz/zm2n/tool4.jpg- nástrojové okno, nástroje popíšu v dalším příspěvku
http://omsimod.cz/zm2n/tool5.jpg- prohlížeč objektů, až tam nějaké budou, můžete si je pojmenovávat pro lepší orientaci a pak je můžete schovávat a zviditělňovat
http://omsimod.cz/zm2n/tool6.jpg- okno jednoho pohledu, tlačítko Front je pro výběr pohledu, tlačítko Display skrývá více nastavení, z nichž bych vypáchl hlavně GRID, kterým se nastavuje zobrazení mřížky v aktuálním pohledu (já ji mám vypnutou) a pak položku IMAGES, která slouží k výběrz a nastavení podkladového obrázku.
- výběr základního objektu. Můžete jednoduše vytvořit kvádr, kouli nebo podobně.
- tlačítko režimu pro výběr. Pokud budete chtít pracovat s výběrem, musíte mít toto tlačítko aktivované (červené).
Žádám vás, abyste sem nepsali žádné dotazy ani připomínky, rád bych každý nový tutoriál dával do nového příspěvku, abych je rozlišil. Takže po vzoru fotografií dopravních prostředků vytvořte při prvním dotazu jiné téma.
Nepište mi, prosím, že v jiných programech jde to a to jednodušeji, já to vím. Jsem si dokonce i jistý, že i v ZM2 jde něco jednodušeji, než to dělám já. Nabízím vám tady návod pro tvorbu objektů tak, jak je dělám já. A vy víte, že to prostě funguje.
Tutoriály budou psány jako doplněk k videu, takže bude nutné se kouknout i na video.
------
ZModeler 2 je ruský shareware modelovací program. Jeho shareware verze je omezena nemožností importovat modely a výsledné modely prodávat. Placená verze pak stojí 22 dolarů. Stahovat je můžete na adrese http://zmodeler2.com/?mode=dl&ID=1. Program se neinstaluje, pouze se rozbalí. První spuštění mohou provázet problémy s chybějícími knihovnami, projděte si forum pro ZM2. Mějte však na paměti, že oficiální podpora pro ZM2 už skončila, protože aktuální verze ZM je 3.
Pro účely tutoriálů bude lepší nastavit si hlavní lišty a zobrazení stejně, a to takto. S lištami se pohybuje stejně jako v jiných programech MS, pro zobrazení 4 pohledů klikněte na VIEW/LAYOUT/SPLIT ACTIVE VIEW/FOUR PANES CROSS.
V budoucnu si nepleťte dvě věci:
1. Objekt není model. Model může sestávat z několika objektů. V praxi to znamená, že můžu tvořit model nějakého vozidla a ten se bude skládat z objektu karoserie, objektu zrcátek, objektu nárazníku atd..
2. Import není merge. Import se týká pouze výsledných modelových formátů, jako je 3ds, obj, v3o a podobně. ZM2 svoje pracovní soubory ukládá s příponou z3d (a vytváří ještě záložní soubor s příponou bak). Pokud tvoříte model a vzpomenete si, že část modelu už máte vytvořenou v nějakém sttarším modelu, můžete si pomocí funkce FILE/MERGE vložit do aktuálního modelu ze souboru z3d jakýkoliv objekt. U souboru z3d se tak nejedná o IMPORT a pro tento případ nepotřebujete placenou verzi.
Z hlavního okna vypíchnu jen pár věcí, se zbytkem si poradíme přímo až v tutoriálech:
- zleva nový soubor, otevřít soubor, uložit soubor, zavřít ZM2, import modelu, export modelu, editor materiálů, prohlížeš textur, akci zpět, seznam akcí a akce znovu.
- nastaevní os, v rolovací nabídce vždy nechte screen a měňte je osy. Vybrat se dá XY, X, Y a Z.
- budu označovat jako režimy, první zleva neznám a nepoužívám, další jsou vertex (jednotlivé body polygonů), edge (hrany polygonů), polygon a objekt.
http://omsimod.cz/zm2n/tool4.jpg- nástrojové okno, nástroje popíšu v dalším příspěvku
http://omsimod.cz/zm2n/tool5.jpg- prohlížeč objektů, až tam nějaké budou, můžete si je pojmenovávat pro lepší orientaci a pak je můžete schovávat a zviditělňovat
http://omsimod.cz/zm2n/tool6.jpg- okno jednoho pohledu, tlačítko Front je pro výběr pohledu, tlačítko Display skrývá více nastavení, z nichž bych vypáchl hlavně GRID, kterým se nastavuje zobrazení mřížky v aktuálním pohledu (já ji mám vypnutou) a pak položku IMAGES, která slouží k výběrz a nastavení podkladového obrázku.
- výběr základního objektu. Můžete jednoduše vytvořit kvádr, kouli nebo podobně.
- tlačítko režimu pro výběr. Pokud budete chtít pracovat s výběrem, musíte mít toto tlačítko aktivované (červené).