Stránka 1 z 6

[Test] Brzdná dráha autobusů (ABS vs. bez ABS)

PříspěvekNapsal: 16 dub 2011 19:54
od TomsonTom
Ahoj,

dneska, když jsem jel na mapě Bad Kinzau v zimě se starým autobusem bez ABS a nemohl ho ubrzdit z kopce, napadlo mě, jaký je asi (ve hře) rozdíl mezi autobusy s ABS a autobusy bez ABS. No a samozřejmě není nic jednoduššího, než si v editoru postavit zkušební trať a jít to vyzkoušet. :)

I vzniklo toto video (neuvěřitelné, kolik práce dá upravit takové blbé video, aby vypadalo tak, jak vypadá).
http://www.youtube.com/watch?v=V7ZVFSa-zLw

Výsledek je šokující. Autobus bez ABS má stejnou brzdnou dráhu jako autobus s ABS, nebo dokonce kratší! A to jsem ještě schválně brzdil tak, abych zablokoval kola (dupnul jsem na brzdu a držel až do zastavení). Otázka je: proč? Napadlo mě, že je možná MAN SD202 - D92 těžší než MAN SD200 - SD77, ale určitě se nebude hmotnost lišit tak razantně. Dále mě napadlo, že je možná ABS špatně nastavená (uvolňuje brzdy příliš často, na příliš dlouhou dobu, ...), a to možná nejen ve hře, ale i v reálu. No a poslední možností je, že simulace v OMSI není zase tak dokonalá, tak by být měla. Takže je možný, že fyzikální engine v OMSI vyhodnocuje zablokovaná kola jako "lepší". :)

Ať tak či onak je to zajímavé (alespoň si to myslím) a doufám, že jste se zase trochu poučili. :P

Re: [Test] Brzdná dráha autobusů (ABS vs. bez ABS)

PříspěvekNapsal: 16 dub 2011 20:07
od shitman
Velice pěkné... Tak mě trochu napadá, že v SD77 jsi nejspíš neměl zaplý retardér (ani nevím jeslti ho ten bus vůbec má, jestli ano tak mě prosím oprav), jinak si tedy neumím tuto věc vysvětlit jinak než jako chybu v naprogramování omsi.. :D

Re: [Test] Brzdná dráha autobusů (ABS vs. bez ABS)

PříspěvekNapsal: 16 dub 2011 20:17
od TomsonTom
Jestli má retardér netuším, každopádně zapnutý nebyl. :)

Jinak mě překvapilo, že ten autobus je schopnej jet i přes 120 km/h (a taky je milý, že se ta ručička zastaví a nelítá dokola, takže programátoři na to očividně mysleli :lol: ).

Re: [Test] Brzdná dráha autobusů (ABS vs. bez ABS)

PříspěvekNapsal: 16 dub 2011 20:25
od Rohatej
Video pěkný a celkem zajmavý. ;) Ale řekni mi, proč máš popisky anglicky, když jsi čech? Jsme v česku,tak snad budem hovořit česky, ne? Angláni taky pro nás nedělaj videa česky.

Re: [Test] Brzdná dráha autobusů (ABS vs. bez ABS)

PříspěvekNapsal: 16 dub 2011 20:36
od TomsonTom
Protože jsem to plánoval hodit i na oficiální fórum, jenom jsem na to moc línej. :lol:

Jinak ano, když jsem neuměl pořádně anglicky, taky mě rozčilovalo, že spoustu věcí prostě v češtině člověk nenajde, a taky jsem nadával na Čechy, kteří psali anglicky. Na druhou stranu mi to teď přijde docela přirozený. Člověk na YouTube chce, aby z jeho videa něco mělo co nejvíc lidí. Navíc angličtina je přecijenom jazyk důležitý, světový a hovoří jím nejvíce lidí.

Ale jo, chápu, že ti to vadí. Ale nedělám to proto, protože bych neměl rád češtinu nebo Českou republiku. Naopak, jsem pyšný na to, že jsem Čech, jen na mezinárodních webech (jakým YouTube je) prostě píšu radši anglicky. :)

Jo a díky za komentáře na video.

Re: [Test] Brzdná dráha autobusů (ABS vs. bez ABS)

PříspěvekNapsal: 16 dub 2011 20:44
od Pall
Hodně dobrý video. Co má aspoň smysl..... S brzdama sem nebyl spokojenj už na začátku, kdy omsi vyšlo. Je to problém fyziky. Už jen to, že pokud zašlahjfuješ bez abs, tímto s
způsobem, tak tě předběhne prdel a je fuk jestli je tam omezovač brzdnýho učinku. Prostě kde má tenb dvoupatrák těžiště rozvory, tak takhle rozjet toto vozidlo a na sprosto ho nadupnot rozhodíš se. Tedy už v tomto je nesmysl. Bez abs bys zahučel neřiditelně někam do pole...

Re: [Test] Brzdná dráha autobusů (ABS vs. bez ABS)

PříspěvekNapsal: 16 dub 2011 20:46
od shitman
Já TomsonToma celkem chápu, i když bych se asi osobně přiklonil ke zlaté střední cestě, tj. udělat na horní část obrazovky title anglicky a na dolní česky, případně udělat video česky a potom přidat flash title v angličtině přes samotné yt. Ale taky chápu že se mu s tím nechtělo patlat. Takhle si to ale třeba zase nepřečte žádný němec, protože OMSI je končně německá hra, a někteří němci dosud neumí anglicky (nebo to aspon předstírají.. koneckonců proč by se jí učili když německy se domluví skoro všude..)... Toť jenom můj názor.. Kdybyses nudil, nebylo by špatné udělat tenhle test i s ostatními autobusy, případně u některých s retardérem porovnat brznou dráhu s/bez :D

Re: [Test] Brzdná dráha autobusů (ABS vs. bez ABS)

PříspěvekNapsal: 16 dub 2011 20:49
od Pall
Retardér v tomto pokusu má pramalý vliv. Pokud máš zablokovaný kola, tak nemá vliv vůbec žadnej... Leda by byla jeho funkce foukat proti smeru jízdy....

Re: [Test] Brzdná dráha autobusů (ABS vs. bez ABS)

PříspěvekNapsal: 16 dub 2011 22:13
od Pascal
nwm ci sa mi to zda, ale neisiel v druhom pokuse, ten starsi autobus dalej ako s abs?

Re: [Test] Brzdná dráha autobusů (ABS vs. bez ABS)

PříspěvekNapsal: 16 dub 2011 22:41
od KingFrame
TomsonTom:
Tak já netuším jak moc je to pro Tebe šokující zjištění, ale u ABS bude vždycky brzdná dráha delší než bez ABS, pochopitelně za normálních podmínek, čili sucho a teplota nad nulou. ABS určitě neuvolňuje brzdy příliš často, ono to ani nejde. Systém má na každém kole indukční snímač, tedy jeden z nejpřesnějších snímačů co vůbec existuje, ten při zablokování kola okamžitě reaguje(zrovna tak reaguje stejně rychle při odblokování kola), pošle signál ŘJ a ta aktivuje příslušný ventil, reakční doba je v řádech milisekund, čili zapomeň na to, že by si dovolilo ABS zbytečně zdržovat. Brzdná dráha to není jen hmotnost a rychlost, ale to je i činná plocha brzdového obložení, druh brzd(bubnové, kotoučové, speciálně kotoučové mají paradoxně za mokra mnohem delší prodlevu způsobenou tím než se odpaří voda z kotouče), systém ovládání čelistí(brzdové klíče nebo klínové rozvírače), dokonce i pneumatiky a také chlazení brzd. To není tak jednoduché, ale co mě zaráží je to co Palla, ten autobus je vždycky perfektně ovladatelný, to je speciálně za zhoršených podmínek bez ABS minimálně hodně problematické.