Ten "gombík" co máš patrně na mysli bude nejspíše odlehčovací nebo motorová brzda, neplést si pojmy není to jedno a to samé, jsou to dva rozdílné způsoby zvýšení brzdného účinku motoru. Retardér, čili jinak zpomalovací brzda(kam ovšem lze zařadit i odlehčovací a motorovou brzdu) má také dvoje provedení. Jsou buď elektrické a nebo hydraulické. Elektrický retardér maří kynetickou energii pomocí vířivých proudů(pozor, není to tedy obrácený elektromotor, obrácený elektromotor je generátor), podobně jako elektromotor sestává ze statoru a rotoru, rotor je poháněný většinou spojovací(kardan)hřídelí a je to jen ocelový kotouč, stator obsahuje několik magnetů(většinou 8 nebo více) a stejně jako u elektromotoru má roto konec nebo konce opatřené ventilátorem, který ho chladí. Je tedy vložený mezi převodovku a nápravu nebo jako je tomu u vozidel Tatra, protože tam žádná spojovací křídel mezi nápravami není, je montovaný na konec nosné roury za poslední nápravu a to buď v ose a nebo mimo(terénní provedení) osu nosné roury. Výhoda elektrického retardéru je v tom, že jeho montáž lze provádět i dodatečně na vozidlo, ovšem je mnohem větší rozměry i hmotností. Brzdný účinek se ovládá většinou páčkovým voličem a má několik stupňů při který se aktivuje vždy dvojice magnetů. U retardérů všeobecně platí, že se vrůstající rychlostí vzrůstá i jejich brzdný účinek, čili při nulové rychlosti nemají účinek žádný, dají se tudíž použít jen jako zpomalovací brzda.
Hydraulický retardér(jinak také Intardér, protože je většinou vestavěný přímo do skříně převodovky) využívá brzdný účinek kapaliny a je to vlastně systém hydraulické spojky, kdy jedna část rotoru se otáží s hřídelí a druhá je pevně spojena se skříní převodovky. Takové retardéry jsou menší a bývá jich několik spojených dohromady pro zvýšení účinku a jsou také převodovány do rychla. Vzhledem k tomu mají mnohem větší brzdný účinek než retardéry elektrické, jsou lehčí a menší, nevýhodou může být, že vlivem tření kapaliny se více zahřívají a tudíž je třeba je doplnit ještě o chladící systém, ten bývá provedený jako výměník olej/voda a je napojený na chladicí okruh motoru, případně má svůj separátní chladič tam kde nelze napojit chlazení na okruh motoru. Další nevýhodu může být to, že je nelze montovat dodatečně a i při vypnutém retardéru, tedy v poloze nula dochází ke ztrátám způsobeným olejovými parami. Regulace opět podobně jako u elektrického retardéru s tím rozdílem, že se reguluje přívod a množství kapaliny do retardéru.
Ale zase platí, že lépe jednou vidět než 100x slyšet, takže tady:
http://www.youtube.com/watch?v=EW5LeTV0 ... dded#at=97